ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

ارتودنسی چقدر طول میکشد؟ | عوامل موثر در مدت زمان درمان

این سؤال بسیاری از بیماران در درمانگاه ما است: درمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ ما می‌دانیم که این سؤال یکی از جنبه هایی است که بر تصمیم گیری برای شروع ارتودنسی تاثیر می‌گذارد. اما عوامل بسیاری وجود دارد که بر مدت زمان استفاده شما از ارتودنسی و دیگر درمان‌های دندانپزشکی تاثیر می‌گذارد. بنابراین ما فقط می‌توانیم زمان تخمین زده شده را در نظر بگیریم که همیشه به وضعیت فرد بستگی دارد. در این مقاله، ما عوامل متفاوتی را که مشخص می‌کنند دوره درمان ارتودنسی چقدر زمان میبرد و نصب ارتودنسی چقدر طول میکشد توضیح خواهیم داد. ضمنا میانگین متوسط زمانی درمان را بسته به استفاده از ارتودنسی‌های نامرئی یا ارتودنسی‌های ثابت مشخص می‌کنیم.

دوره درمان ارتودنسی و تغییرات ایجاد شده در دندان ها

تغییرات مهیج در حرکات دندان معمولا در اوایل 4 الی 6 هفته دیده خواهد شد. البته، سرعت حرکت دندان ها از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. فاکتور هایی مانند سن، میزان شلوغی دندان ها، تراکم استخوان و میزان متابولیسم بیماران می توانند بر سرعت حرکت دندان تاثیر بگذارند.

علاوه بر این فاکتور های موافقت و همراهی بیمار مانند استفاده از باند های لاستیکی به عنوان هدایت، حفظ بهداشت دهان و دندان و عدم شکستن یا خم کردن براکت ها در طول دوره درمان ارتودنسی، نقش مهمی در حرکت دندان ها در جهت درست و طی زمان مناسب دارند.

بیماران جوان تر از آنجایی که استخوان هایی با انعطاف پذیری بیشتر و سطح متابولیسم بالاتر دارند، لذا بدیهی است که دندان هایشان تمایل بیشتر و بهتری به حرکت سریع نسبت به یک فرد بالغ که از تراکم استخوانی پایین تر و سطح متابولیسم کمتری برخوردار است داشته باشد. بدین ترتیب، بهتر است زودتر دوره درمان ارتودنسی را آغاز کنید. زمان ایده آل برای شروع هنگامی است که آخرین یا دندان های اولیه یا شیری احساس سستی می کنند که تقریبا فرد 10 تا 12 ساله می باشد.

دختران رشد و بلوغ سریع تری نسبت به پسران دارند و ممکن است قبل از پسران در سنین مشابه، دوره درمان ارتودنسی را آغاز کنند. لطفا در نظر داشته باشید که زمان هایی وجود دارد که کودک ممکن است فورا به درمان ارتودنسی در فاز اول نیاز داشته باشد و آن زمانی است که مشکلات شدیدی مانند کراس بایت، اپن بایت، آندر بایت و … بین 7 تا 9 سالگی مشاهده شود. خوشبختانه، این مسائل که نیاز به درمان ارتودنسی اولیه دارند، در اقلیت هستند.

عواملی که بر میانگین متوسط زمانی درمان ارتودنسی تاثیر می‌گذارند  

میانگین متوسط زمانی درمان ارتودنسی به عوامل بسیاری بستگی دارد. عوامل ذاتی و ظاهری بیمار.

در زیر، ما مهم ترین عامل برای تشخیص اینکه درمان ارتودنسی اعم از ارتودنسی‌های ثابت یا ارتودنسی‌های نامرئی چقدر طول می‌کشد را بررسی می‌کنیم.

پیچیدگی مورد درمانی

مهم ترین عامل در تعیین اینکه ارتودنسی و دیگر درمان‌های دندانپزشکی چقدر طول خواهد کشید پیچیدگی مورد درمانی است. درمان‌های دندانپزشکی اعم از ارتودنسی‌های ثابت یا ارتودنسی‌های نامرئی شامل مشکلات جفت نشدن دندان‌ها مانند فاصله داشتن چند میلی متری دندان‌های جلو، ردیف نبودن جانبی دندان‌ها، جلو بودن دندان‌های فک بالا و مشکلات بد قرار گرفتن دندان‌ها مانند کج بودن دندان‌ها، دندان‌های روی هم قرار گرفته یا دندان‌های از هم فاصله دار است.

این مطلب را از دست ندهید!
کراس بایت دندان چیست و نحوه تشخیص و درمان چگونه است؟

معمولا درمان مشکلات طرز قرارگیری دندان‌های روی هم نسبت به درمان مشکلات بد قرار گرفتن دندان‌ها  مستلزم زمان بیشتری می‌باشد. چون اصلاح مشکلات طرز قرارگیری دندان‌های روی هم مستلزم درمان دشوارتری است. (بیشتر از ۲۴ ماه)

در موارد درمانی خفیف تر که شامل مشکلات بد قرار گرفتن دندان‌ها می‌شود حداقل زمان ارتودنسی معمولا ۶ – ۴ ماه است.

نوع درمان ارتودنسی

همچنین انتخاب یک نوع درمان ارتودنسی مشخص می‌کند که صاف شدن دندان‌ها چقدر طول می‌کشد. این روزها، ارتودنسی‌های ثابت و ارتودنسی‌های متحرک مخصوصا نوع نامرئی رایج ترین انتخاب‌هایی هستند که متخصصان ارتودنسی به بیماران پیشنهاد می‌کنند. زمانی که نوبت به درمان مشکلات جفت نشدن دندان‌ها و مشکلات بد قرار گرفتن دندان‌ها می‌رسد هر دو نوع درمان به یک اندازه مؤثر هستند. وقتی نوبت به مدت زمان درمان‌های دندانپزشکی با ارتودنسی‌های ثابت و ارتودنسی‌های نامرئی می‌رسد درمان با ارتودنسی‌های نامرئی نیازمند زمان کمتری است.

چون این جابه‌جایی‌ها در ارتودنسی‌های نامرئی از قبل تنظیم شده اند، از این رو سریع تر و قابل پیش بینی تر هستند. برای جابه‌جایی‌های پیچیده تر که مستلزم نیروی بیشتری است درمان با ارتودنسی‌های ثابت تاثیرگذارتر است. به همین دلیل است که در بعضی موارد، اولین مرحله با ارتودنسی‌های ثابت و دومین مرحله با ارتودنسی‌های نامرئی توأم می‌شود.

سن بیمار و میزان رشد

تخمین اینکه چه مدت طول می‌کشد تا ارتودنسی و دیگر درمان‌های دندانپزشکی، دندان‌ها را صاف کند نیز  به سن بیمار و میزان رشد بستگی دارد.

درمان با ارتودنسی‌های ثابت و انواع دیگر درمان‌ در بزرگسالان چقدر طول می‌کشد؟

درمان با ارتودنسی‌های ثابت و انواع دیگر درمان‌ در بزرگسالان چقدر طول می‌کشد؟

معمولا بزرگسالان چند وقت از ارتودنسی و انواع دیگر درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌کنند. به هر حال، به طور متوسط بیماران بزرگسال به مدت زمان بیشتری برای درمان ارتودنسی نیاز دارند چون ساختار استخوان و دندان‌های بزرگسالان به طور کامل رشد کرده است که در نتیجه اصلاح آن دشوارتر است.   

در بعضی موارد، مشکلات جفت نشدن دندان‌ها در بزرگسالان به هیچ وجه با درمان‌های ارتودنسی بهبود نمی‌یابد زیرا دیگر قالب گیری ساختار استخوان امکان پذیر نیست و بیمار باید برای بهبودی تحت عمل جراحی قرار گیرد. 

زمانی که نوبت به درمان مشکلات بد قرار گرفتن دندان‌ها می‌رسد مدت زمانی که معمولا بزرگسالان از ارتودنسی یا دیگر درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌کنند بیشتر از کودکان است. اما در این مورد مشکل می‌تواند به طور کامل با این نوع درمان‌ها برطرف شود.

درمان‌های ارتودنسی در کودکان چقدر طول می‌کشد؟

درمان‌های ارتودنسی در کودکان چقدر طول می‌کشد؟

در سنین کم به خصوص بین سنین ۶ و ۱۲ سال، اصلاح ساختار استخوان و دندان‌ها راحت تر از دوران بزرگسالی است به این خاطر که کودک در مرحله ی رشد است و استخوان‌ها انعطاف پذیری بیشتری دارند. بنابراین استخوان‌ها می‌توانند با ارتودنسی مداخله گر / پیش گیرنده اصلاح شوند.

همین مسئله برای مشکلات بد قرار گرفتن دندان‌ها صدق می‌کند که درمان آن در کودکان خیلی آسان تر و سریع تر است که در نتیجه متوسط مدت زمان درمان ارتودنسی در کودکان از متوسط مدت زمان درمان در بزرگسالان کمتر است.

همکاری بیمار در مدت زمان درمان ارتودنسی اهمیت دارد

همکاری بیماران در طول درمان برای موفقیت آمیز بودن درمان و تعیین اینکه آن‌ها چه مدت از ارتودنسی یا دیگر درمان‌های دندانپزشکی استفاده خواهند کرد اهمیت دارد. بیماران در دنبال کردن دستورالعمل‌های متخصصان صرف نظر از نحوه نگهداری، مراقبت و بهداشت در درمان‌های ارتودنسی‌شان اعم از درمان با ارتودنسی‌های ثابت یا ارتودنسی‌های نامرئی مسئول هستند. در صورتی که این دستورالعمل دنبال شود، به احتمال زیاد درمان به اندازه ای که متخصصان در ارزیابی اولیه پیش بینی کرده اند طول می‌کشد. از طرف دیگر، اگر این دستورالعمل دنبال نشود مدت درمان طولانی می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید!
اورجت یا جلوزدگی دندان های بالایی چیست و چه درمانی دارد؟

عادت‌های آسیب زا

عامل دیگری که بر زمان درمان ارتودنسی تاثیرگذار است عادت‌های آسیب زا می‌باشد. تعدادی عادت‌های آسیب زا وجود دارد که می‌تواند درمان‌های ارتودنسی را بی تاثیر کند مانند لیس زدن انگشت شست، جویدن ناخن یا فشار دادن زبان به دندان‌ها در همه سنین. این عادت‌ها بایستی به منظور تاثیرگذاری بیشتر در درمان ارتودنسی کنار گذاشته شوند و مدت زمان درمان را کمتر کنند.

ارتودنسی بسته به نوع درمان چقدر طول می‌کشد؟

پس از بحث درباره مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان درمان با ارتودنسی و دیگر درمان‌های دندانپزشکی می‌توانیم با اطمینان بگوییم که هیچ دوره زمانی مقرر برای درمان وجود ندارد. به عبارت دیگر، مدت زمانی که مشخص شده است یک تخمین خواهد بود. با این حال، عوامل بسیاری وجود دارد که در تعیین روند درمان موفقیت آمیز، تاثیرگذار خواهد بود.

ارتودنسی بسته به نوع درمان چقدر طول می‌کشد؟
مدت زمان ارتودنسی در انواع درمان متفاوت است

ارتودنسی‌های فلزی

ارتودنسی‌های فلزی به عنوان ارتودنسی‌های ریل قطاری نیز شناخته می‌شوند. از براکت‌های فلزی با بند لاستیکی برای نگه داشتن ارتودنسی در جای خود استفاده می‌شود. درمان با ارتودنسی‌های فلزی معمولا از ۱۸ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد که مستلزم ملاقات با دندانپزشک متخصص هر ۶ تا ۸ هفته است.

ارتودنسی‌های سرامیکی

ارتودنسی‌های سرامیکی در اصل مشابه ارتودنسی‌های فلزی هستند به استثنای اینکه ارتودنسی‌های سرامیکی رنگی هستند یا براکت‌های شفاف دارند. بنابراین ارتودنسی‌های سرامیکی به طور واضح روی دندان‌ها دیده نمی‌شوند. این درمان برای صاف کردن دندان‌ها ۱۸ ماه تا ۳ سال طول می‌کشد مشابه با مدت زمان درمان با ارتودنسی‌های فلزی.

الاینرهای شفاف

الاینرهای‌ شفاف مانند ارتودنسی‌های نامرئی، سینی‌های پلاستیکی شفافی هستند که شیوه درمان ملاحظه     کارانه ای را برای صاف کردن دندان‌ها ارائه می‌دهند.

متوسط مدت زمان تاثیرگذاری الاینرهای شفاف تقریبا یک سال است. اما همه این موارد به وخامت مورد درمانی بستگی دارد.

ارتودنسی‌های پشت دندانی

ارتودنسی‌های لینگوال یا پشت دندانی یکی دیگر از انتخاب‌های ملاحظه کارانه است که براکت‌های ارتودنسی را به پشت دندان‌ها متصل می‌کند و باعث می‌شود که این ارتودنسی‌ها تقریبا غیر قابل مشاهده باشند. بیشتر بیماران از این ارتودنسی‌های پشت دندانی بین یک تا دو سال قبل از اینکه به نتیجه دلخواه برسند استفاده می‌کنند اما در موارد جدی تر این نوع ارتودنسی مقداری بیشتر طول می‌کشد.

ارتودنسی‌های دیمون یا خودکار

ارتودنسی‌های دیمون یا خودکار، درمان ارتودنسی بسیار راحت تری هستند و در این نوع ارتودنسی برای نگه داشتن سیم در جای خود به جای بند لاستیکی از گیره های کوچک فلزی استفاده می‌شود. درمان با ارتودنسی‌های فلزی معمولا ۱۸ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد. اما ارتودنسی‌های خود کیپ شونده می‌توانند این زمان را تا ۶ ماه کاهش دهند.

ارتودنسی‌های عملکردی

از ارتودنسی‌های عملکردی برای تصحیح طرز قرارگیری دندان‌ها روی هم به طور مؤثر و سریع استفاده می‌شود. درمان با این ارتودنسی‌ها بیشتر از یک سال طول می‌کشد و معمولا نتیجه یک درمان ثابت مانند ارتودنسی‌های فلزی است.

این مطلب را از دست ندهید!
جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد و چه مراحلی دارد؟

آیا استفاده از ارتودنسی‌ها به مدت طولانی برای دندان‌های شما مضر است؟

با اینکه درمان ارتودنسی زمان زیادی طول می‌کشد، اما استفاده از ارتودنسی به مدت طولانی می‌تواند منجر به بهداشت ضعیف دهان و ابتلا به بیماری شود. در حالی که شما ارتودنسی روی دندان‌هایتان دارید، باید نزد دندانپزشک بروید تا علاوه بر انجام روال عادی‌ بهداشت دهان و دندان، از جرم گیری تخصصی نیز بهره مند شوید. بر هیچ کس پوشیده نیست که ارتودنسی‌های قدیمی در روند جرم گیری دندان مشکل ایجاد می‌کنند به همین دلیل است که شما به عنوان یک بیمار با هر نوع ارتودنسی باید بسیار محتاط باشید. توقف درمان و درنیاوردن  ارتودنسی‌هایتان اختیاری نیست.

به عنوان مثال شما ممکن است در درمان طولانی مدت با ارتودنسی‌ها به جرم دندان، بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان مبتلا شوید. یک دوره زمانی مناسب‌ برای درمان ارتودنسی وجود دارد.

به طور خلاصه، حداقل و حداکثر زمانی که درمان ارتودنسی می‌تواند طول بکشد چقدر است؟

به طور متوسط، در موارد خفیف حداقل زمان درمان تخمین زده شده برای درمان ارتودنسی تقریبا ۳ تا ۶ ماه است. این در حالی است که در موارد بسیار وخیم حداکثر زمان درمان ۳۶ ماه یا بیشتر است.

چه موقع می‌توانید در طول درمان ارتودنسی، نتایج آن را مشاهده کنید؟

جواب اینکه شما چه موقع می‌توانید نتایج درمان ارتودنسی را مشاهده کنید به این بستگی دارد که متخصص ارتودنسی شما مدت زمان درمان ‌را چقدر تعیین کرده باشد. بعضی از بیماران در کمتر از یک ماه، متوجه تغییراتی در نحوه لبخندزدنشان خواهند شد. این در حالی است که این مدت برای دیگران بیشتر خواهد بود. مواردی وجود دارد که در قسمت‌هایی که قابل مشاهده نیستند اولین جابه‌جایی های دندان انجام می‌شود مانند تعویض کردن دندان‌های آسیایی با فاصله زیاد. از این رو، نتایج فورا قابل مشاهده نخواهد بود اما این بدان معنا نیست که درمان مؤثر نیست.

تصور غلط رایج در میان مردم این است که فکر می کنند اعمال نیرو های سنگین تر سبب حرکت سریع تر دندان ها خواهد شد در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و تحقیقات نشان داده اند که اعمال نیرو های بسیار سنگین می توانند اثر معکوس بر روی حرکت سریع دندان ها داشته باشند و دوره درمان ارتودنسی را بیشتر خواهند کرد.

علاوه بر این، گفته می‌شود که بیمارانی که تحت درمان با ارتودنسی‌های نامرئی هستند خیلی راحت تر متوجه نتایج درمان در لبخندهایشان می‌شوند. از آن جایی که ارتودنسی‌های نامرئی قابل برداشته شدن هستند تشخیص روند بهبودی آسان تر است.

سئوالات پرتکرار

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید:
اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس تلفنی