مناسب ترین سن ارتودنسی چه زمانی است؟

سن تنها یک عدد است بخصوص زمانی که با یک لبخند زیبا هم قافیه می شود. در واقع سن برای افراد یک محدودیت نیست که امکان برخورداری از یک لبخند زیبا را نداشته باشند. در نظر گرفتن مناسب ترین سن ارتودنسی برای افراد می تواند موجب کاهش شدت مشکلات در حال توسعه آن ها شود.

مناسب ترین سن ارتودنسی کودکان

درمان های اولیه ارتودنسی برای سلامت کودک و اعتماد به نفس او اهمیت والایی دارد. تشخیص به موقع و زودهنگام ناهنجاری ها و درمان مشکلات ارتودنسی از مزایای خاص خود برخوردار می باشد و می تواند به فرد در صرفه جویی زمان، پول و رفع بسیاری از استرس های سال های آتی زندگی کمک کند.

متخصصان ارتودنسی به اهمیت مناسب ترین سن ارتودنسی کودکان اشاره دارند و توصیه می کنند که آن ها اولین ارزیابی برای انجام ارتودنسی و ارزیابی مشکلات دندانی را در 7 سالگی انجام دهند. در واقع زمانی که مشکلات اولیه و کوچک تر طی اولین مراحل درمانی برطرف و اصلاح شود از ایجاد بسیاری از مشکلات بزرگ تر  و حادتر جلوگیری خواهد شد.

علائم نیاز کودکان به ارتودنسی

از آنجایی که ممکن است برخی از علائم نشان دهنده نیاز کودکان برای ارتودنسی در ابتدا قابل مشاهده نباشد لذا بررسی های اولیه دندان های کودکان بسیار مهم است. علائمی که نشان می دهد انجام ارتودنسی در کودکان مورد نیاز می باشد در ذیل بیان شده است:

  • از دست دادن دندان ها زودتر یا دیرتر از موعد
  • مشکل در جویدن غذا
  • تنفس از راه دهان
  • مکیدن انگشتان یا پستانک
  • داشتن دندان های شلوغ و یا دندان هایی که بیش از حد فاصله دارند.
  • وجود ناهنجاری های فک (از جمله عقب بودن فک و یا فک بیرون زده)
  • دندان های ناهموار و غیر یکسان
این مطلب را از دست ندهید!
دندان نهفته چیست؟علائم، تشخیص و درمان

هنگامی که متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که کودک به یکی از ناهنجاری های بالا مبتلا می باشد به سرعت برای اصلاح و تصحیح نحوه قرار گرفتن فک و دندان ها اقدام می کند. در واقع یک پزشک امید دارد تا بتواند فضای اولیه دندان ها را در حالت نرمال آن حفظ کند و با تصحیح زودهنگام مواردی مانند کراس بایت فاز دوم درمان کودک را به حداقل برساند. فاز دوم درمان شامل بکار بردن بریس و یا فرم دیگری برای درمان دندان های شیری است تا از پیشرفت تغییرات صورت و دندان تا حد ممکن جلوگیری شود.

نظریه آکادمی ارتودنسی آمریکا در مورد سن ارتودنسی کودکان

پیشنهاد آکادمی ارتودنسی آمریکا (AAO) برای سن ارتودنسی کودکان، نیز ارزیابی آن ها در سن هفت سالگی و قبل از رویش دندان های دائمی شان می باشد. هر نوع درمانی که برای کودکان در این سن انجام شود، به عنوان اولین فاز درمانی آن ها شناخته شده و در نظر گرفته خواهد شد.

سن ارتودنسی کودکان در هفت سالگی به دو دلیل زیر توصیه می شود:

در این سن در رشد دندان ها اختلاف زیادی وجود دارد و یک متخصص ارتودنسی باید کودک را مورد معاینه قرار دهد تا متوجه شود که آیا او به درمان ارتودنسی نیاز دارد یا خیر؟ در حقیقت تنها یک متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص دهد که آیا فضای کافی در دهان برای رشد دندان های دائمی کودک وجود دارد یا خیر؟

اکثرا شرایط بهبودی، زمانی که درمان زودهنگام انجام می شود و وقتی که فرآیند طبیعی رشد دندان ها در اوج خود قرار دارند، بسیار ساده تر خواهد بود. اگر در چنین شرایطی درمان انجام نشود ممکن است فرد در سنین جوانی خود به کشیدن دندان های دائمی و یا عمل جراحی نیاز پیدا کند.

این مطلب را از دست ندهید!
چگونه تشخیص دهیم به ارتودنسی نیاز داریم با خیر؟

با این حال باید توجه داشت که برخی از رفتار ها در کودکان موجب می شود تا سن ارتودنسی در آن ها قبل از هفت سالگی در نظر گرفته شود. این رفتار ها شامل مواردی از قبیل: زود افتادن یا دیر افتادن دندان های شیری، مکیدن انگشت ها، زبان زدن به دندان ها، تنفس دهانی و … می باشد. اگر والدین چنین رفتار هایی را در کودک خود مشاهده کنند باید او را سریعا به یک ارتودنتیست نشان دهند.

اهمیت سن ارتودنسی در نوجوانان

مرحله دوم درمان ارتودنسی برای نوجوانان است و هنگامی انجام می شود که فرد فاز اول درمانی خود را طی کرده است و یا به فاز اول درمانی نیازی نداشته و اکثریت دندان های دائمی او رشد نموده است. هدف از این مرحله درمانی و اهمیت آن اینست که دندان های دائمی او در پوزیشن مناسب و ایده آل خود قرار گیرند و از لحاظ ظاهری و عملکردی حداکثر کارایی را داشته باشند.

سن ارتودنسی بزرگسالان و بریس های نامرئی

با توجه به توصیه های AAO، از هر 5 بیماری که برای ارتودنسی مراجعه می کنند یک نفر بزرگسال می باشد. در میان انواع بریس های موجود، بریس های نامرئی در میان ارتودنسی بزرگسالان دارای محبوبیت بیشتری می باشند. داشتن دندان های سالم و زیبا در هر سنی نه تنها به داشتن یک ظاهر زیبا کمک می کند بلکه اهمیت زیادی برای سلامتی فرد دارد.

جالب است بدانید که ارزیابی های ارتودنسی در سنین کم می تواند از ضروریت وجود بسیاری از مداخلات دیگر در سنین بزرگسالی اجتناب کند. همینطور بررسی در مناسب ترین سن ارتودنسی می تواند منجر به ساده تر و کارآمد تر شدن درمان های مورد نیاز و موجب اطمینان بیماران از وضعیت دندانپزشکی شان شود.

این مطلب را از دست ندهید!
درمان جلو بودن دندان و فک پایین (آندربایت) با 3 روش

خوشبختانه درمان ارتودنسی می تواند در هر سنی بسیار موفقیت آمیز باشد و نتایجی مطلوب را نمایان کند و در بیمارانی که مسن تر هستند، این نوع انطباق و همخوانی یک مسئله یا معضل به شمار نمی رود. به علاوه، با در دسترس بودن انواع بریس های سرامیکی، بریس های شفاف، بریس های لینگوال و… سخت تر شده است که دیگران تشخیص دهند آیا شما در حال استفاده از لوازم ارتودنسی هستید یا خیر. بنابراین اگر نگرانید که ارتودنسی فلزی ممکن است زیبایی ظاهری شما را تحت تاثیر قرار دهند می توانید از گزینه های کمتر قابل مشاهده استفاده کنید.

البته، این فقط در مورد ظاهر یک فرد صدق نمی کند. انجام اقدامات لازم در مناسب ترین سن ارتودنسی به فرد کمک می کند تا دندان هایی منظم و مرتب داشته، آن ها را به راحتی و تمیز نگهداری کند و کمتر دچار مشکلات غیرطبیعی شود. دندان های منظم در بهتر غذا خوردن و زیبا و درست صحبت کردن نقش مهمی دارند و سبب سالم ماندن دندان ها خواهند شد، همچنین دندان های سالم طول عمر بیشتری دارند.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید:
اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس تلفنی